Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande

2006:5
 
 
Upphävande av kyrkoordningens bestämmelse om arbetsgivarorganisation
 

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2006:14 i vilken föreslås att bestämmelsen i kyrkoordningen om att Församlingsförbundet skall företräda arbetsgivarna i Svenska kyrkan skall upphävas. Enligt motionärerna fyllde bestämmelsen en funktion när Svenska kyrkan fick ny struktur, men nu är tiden mogen för att ta bort denna bestämmelse. Utskottet anser att alla arbetsgivare skall företrädas av samma arbetsgivarorganisation, vilket utgör en garanti för att samma kollektivavtal gäller för alla anställda i Svenska kyrkan. Utskottet föreslår därför att motionen skall avslås. Till betänkandet finns en särskild mening.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:14.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006:14 av Staffan Holmgren m.fl., Upphävande av kyrkoordningens bestämmelse om arbetsgivarorganisation

Kyrkomötet beslutar att upphäva 34 kap. 6 § kyrkoordningen angående arbetsgivarorganisation.

Utskottet

Bakgrund

Gällande bestämmelser m.m.

I 34 kap. 6 § kyrkoordningen anges att när en församling, en samfällighet eller ett stift är arbetsgivare skall Svenska kyrkans församlingsförbund

1. företräda arbetsgivaren när det gäller att ingå eller säga upp kollektivavtal,

2. avgöra frågor om lockout eller andra stridsåtgärder vid konflikter om sådana kollektivavtal,

3. företräda arbetsgivaren i tvister om sådana kollektivavtal eller om påföljder vid konflikter om sådana avtal, och

4. i anslutning till ingångna kollektivavtal företräda arbetsgivaren i fråga om sådana arbetstagare som inte är medlemmar i någon avtalsslutande arbetstagarorganisation.

Svenska kyrkans församlingsförbund skall på motsvarande sätt företräda Svenska kyrkan som arbetsgivare för personalen i kyrkokansliet.

Bestämmelserna avser Församlingsförbundets uppgift att företräda kyrkliga arbetsgivare men de gäller inte frågan om medlemskap i Församlingsförbundet. Beträffande detta finns inga bestämmelser i kyrkoordningen. Beslut om medlemskap i Församlingsförbundet fattas av varje församling och samfällighet för sig. Detta gällde även före kyrkoordningens ikraftträdande. Det kan dock noteras att det endast är en församling som har valt att inte tillhöra Församlingsförbundet.

Vilken förhandlingsordning som skall gälla vid förhandling om prästernas löner följer inte direkt av bestämmelserna i kyrkoordningen. Det var dock en förutsättning när kyrkoordningen beslutades att löneförhandlingarna avseende prästerna skulle ske på stiftsnivån. I utredningsarbetet om kyrkoordningen angavs i det s.k. prästpaketet ett antal inomkyrkliga villkor för att ha ett samlat arbetsgivarskap för samtliga arbetstagare verksamma hos församlingarna. De olika delarna i den samlade lösningen syftade till ett bibehållande av Svenska kyrkans episkopala struktur även när kyrkoherdar och komministrar fullt ut är lokalt anställda. Församlingsförbundets ställning som i kyrkordningen reglerad företrädare för de kyrkliga arbetsgivarna var ett av villkoren i den samlade lösningen (Personal, tillsyn, överklagande – SKU 1998:6 – sid. 50).

I Centralstyrelsens kyrkoordningsskrivelse till 1999 års kyrkomöte redovisade styrelsen sina skäl för att föreslå att Församlingsförbundet enligt bestämmelser i kyrkoordningen skulle företräda de kyrkliga arbetsgivarna (CsSkr 1999:3 sid. 57 ff.).

Vi utgår från att de allmänna anställningsvillkoren för alla kyrkligt anställda kommer att regleras i ett gemensamt kollektivavtal på motsvarande sätt som sker på andra sektorer av arbetsmarknaden. När det gäller prästernas anställningsförhållanden anser vi det vara av stort värde att lönebildningen i likhet med nuvarande ordning sker ”på stiftsnivå”. Därigenom kan risken minska för en lönedifferentiering som mera grundas på skillnader mellan olika pastorats betalningsförmåga än på vedertagna principer för individuell lönesättning såsom befattningens ansvarsnivå och svårighetsgrad samt den anställdes prestation och duglighet. Handläggningen på stiftsnivå och med yttranderätt för domkapitlet skall också ses som en åtgärd i syfte att utesluta risken att den lokala arbetsgivaren i lönesättningen ger uttryck för missnöje som kan hänföra sig till ämbetsutövningen. Vi finner också detta förslag ägnat att minska den oro för prästernas stora beroende av den lokala arbetsgivaren som bl.a. Kyrkans Akademikerförbund givit uttryck för.

Centralstyrelsen konstaterade vidare att flera remissinstanser hade ställt sig frågande till det föreslagna obligatoriet då det skulle bidra till en centralisering av lönebildningen. Centralstyrelsen framhöll att detta inte var avsikten (CsSkr 1999:3 sid.59).

Bestämmelser om delegering av ansvar för lokala förhandlingar ingår i Församlingsförbundets (Pastoratsförbundets) stadgar. Den lokala arbetsgivaren avgör om lokala förhandlingar skall ske i församling/samfällighet eller gemensamt i Församlingsförbundets stiftsförbund. När det gäller förhandlingar avseende prästerna skall dock dessa hanteras på stiftsnivå med respektive stiftsförbund i stället för (med nuvarande statliga avtal) domkapitlet som arbetsgivarpart. Beträffande lokala yttranden över bl.a. prästernas löner har vi erfarit att detta ingår i Församlingsförbundets organisationsförslag. Antagna stadgar och förbundsstyrelsens rekommendationer för stiftsförbundens arbetsuppgifter och organisation fr.o.m. den 1 januari 2000 innehåller uppdrag för stiftsförbunden att samla in underlag och yttranden från församlingar och samfälligheter. Detta gäller både förhandlingar om prästernas löner och om löner för övriga anställda i de fall stiftsförbundet har förhandlingsuppdrag för dessa.

Kyrkomötet hade inga invändningar mot vad Centralstyrelsen anförde. I andra kyrkolagsutskottets betänkande framhölls särskilt att "förslaget om en gemensam arbetsgivarorganisation som för löneförhandlingarna för prästerna i en process där domkapitlet skall höras markerar prästernas tillhörighet till ett stift" (2KL 1999:1 sid. 66).

Tidigare behandling

Frågan om Församlingsförbundet som obligatorisk företrädare för de kyrkliga arbetsgivarna har behandlats av Kyrkomötet vid ett flertal tillfällen. Frågan har tagits upp i motioner vid 1999, 2000, 2001 och 2002 års kyrkomöten. Samtliga motioner har avslagits.

Detta utskott fann i sitt betänkande TU 2000:2 att det inte förelåg några skäl för ett annat synsätt än det som låg till grund för beslutet vid 1999 års kyrkomöte. Vid 2001 års kyrkomöte beslutades i likhet med utskottets förslag i betänkande TU 2001:10 att det i samverkan mellan Kyrkostyrelsen och Församlingsförbundet borde göras en utvärdering av nuvarande ordning för fastställande av prästernas löner. När frågan var uppe till behandling vid 2002 års kyrkomöte hänvisade detta utskott i sitt betänkande TU 2002:1 till det beslut som togs vid 2001 års kyrkomöte om att det skulle göras en utvärdering av nuvarande förhandlingsordning innan någon förändring kunde övervägas. Utvärderingen skulle ske genom en enkät riktad till samtliga församlingar, samfälligheter och stiftsförbund.

I Kyrkostyrelsens skrivelse (KsSkr 2004:5) till 2004 års kyrkomöte föreslog styrelsen att frågan om vilken förhandlingsordning som skulle gälla för kyrkligt anställda, inklusive präster, får övervägas av Församlingsförbundet. Som skäl för sitt förslag anförde styrelsen att det inte längre finns någon anledning för Kyrkomötet att stå fast vi de uttalanden som gjordes av 1999 års kyrkomöte i frågan om vilken förhandlingsordning som skall gälla för kyrkligt anställda. Det bör enligt styrelsen lämnas fritt för Församlingsförbundet att överväga vilken förhandlingsordning som bör gälla utan att Kyrkomötet tar ställning till frågan om det bör bli lokala förhandlingar av samma slag för alla grupper av kyrkligt anställda eller om dagens ordning bör bibehållas. Resultatet av en av Församlingsförbundet gjord enkät om stiftsförbundens uppdrag att lönesätta prästerna redovisas i skrivelsen. Skrivelsen behandlades av detta utskott i betänkande TU 2004:1. Utskottet konstaterade att det vuxit fram ett ifrågasättande av den nuvarande förhandlingsordningen för lönesättning av präster och menade att det fanns goda skäl för att – såsom Kyrkostyrelsen föreslog – låta Församlingsförbundet överväga vilken förhandlingsordning som skulle gälla för alla kyrkligt anställda. Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Överväganden

För alla som arbetar inom Svenska kyrkan gäller att de har samma grundläggande anställningsvillkor och avtal. Utskottet anser att nuvarande ordning där alla arbetsgivare skall företrädas av samma arbetsgivarorganisation utgör en garanti för att lika löne- och anställningsvillkor även fortsättningsvis kommer att gälla för alla anställda i Svenska kyrkan. Ett bifall till motionen skulle enligt utskottet inte bara ge arbetsgivarna valfrihet ifråga om arbetsgivarorganisation utan också innebära att det inom Svenska kyrkan skulle komma att tillämpas olika kollektivavtal.

Enligt utskottet är en gemensam arbetsgivarorganisation för alla arbetsgivare även till stor hjälp i arbetet med att motverka löneskillnader mellan könen.

Nuvarande ordning med Församlingsförbundet som arbetsgivarorganisation ger förut-sättningar för att förbundet kan ha god överblick och en hög kompetens rörande den kyrkliga arbetsmarknaden. Utskottet anser det angeläget att Församlingsförbundet bedriver en effektiv verksamhet och arbetar vidare på att bibehålla och utveckla kompetens inom det arbets-rättsliga området. Därmed kan förbundet vara ett bra och naturligt stöd för arbetsgivarna inom Svenska kyrkan.

Utskottet föreslår därför att motionen skall avslås.

Uppsala den 29 september 2006

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

    Lena Källgren Rommel

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Birgitta Halvarsson, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Sigvard Raask, Solveig Ininbergs, Jan-Olof Grönlund, Gunnel Wingård Mellqvist, Sten Elmberg, Sven-E. Kragh, Lennart Kjellin, Hans-Olof Andrén, Torbjörn Bolander, Jan Erik Ågren och Åke Blomqvist.

Biskoparna Christina Odenberg och Hans-Erik Nordin har deltagit i utskottets överläggningar.

Särskild mening av Staffan Holmgren

Jag delar utskottets uttalade mening om värdet av samma grundläggande anställningsvillkor och avtal för alla som arbetar inom Svenska kyrkan. Motionen handlar inte heller om detta.

Motionen tar upp principfrågan om kyrkoordningen skall innehålla åläggande att följa avtal som träffas av en från den kyrkliga organisationen fristående sammanslutning, som dessutom kan komma att upphöra om alla medlemmar lämnar organisationen.

Kyrkoordningens bestämmelse hindrar inte heller någon församling/samfällighet att ansluta sig till annan arbetsgivarorganisation och sluta kollektivavtal genom denna organisation. Allmän lag tar över kyrkoordningens bestämmelse.

Jag anser att det är en brist att dessa två principfrågor inte kommenteras i utskottets överväganden.

Previous PageAlla betänkandenNext Page